Met deze 3 tips schrijf je pakkende artikelen in de zorgsector

 
 

Ik weet het nog goed: mijn eerste schrijfopdracht in de zorgsector. Een aantal pakkende, medische artikelen voor een patiëntenmagazine. Tijdens het eerste interview noteer ik zorgvuldig wat de specialist vertelt. Precies zo schreef ik het op in een prachtig artikel. Trots leverde ik mijn kunstwerkje af bij het hoofd communicatie…waarna ik het vol rode strepen terugkreeg. Genadeloos afgeschoten! Te lange zinnen, verwijzingen naar medische literatuur en het nodige jargon konden niet door de beugel.

Mijn tweede versie was al een stuk beter. De volgende artikelen vermeden de belangrijkste valkuilen en ik leerde er creatief omheen schrijven. Nu konden ook lezers zonder medische achtergrond mijn artikelen lezen. Voorkom dat jouw lezers zich door saaie artikelen heen moeten worstelen met deze drie tips.

Pakkende artikelen in de zorgsector tip 1: Vermijd jargon

Medisch specialisten leren steeds beter communiceren met hun patiënten. Maar wanneer ze enthousiast over hun vak vertellen, wil het jargon nog wel eens over tafel vliegen. Wat dacht je bijvoorbeeld van deze zin:

Orbitale cellulitis is een acute ontsteking van de weke delen van de orbita, die in extreme voorkomendheid tot blindheid kan leiden.

De gemiddelde lezer ben je nu kwijt. Dit is dan ook een heel extreem voorbeeld. Toch zijn er veel meer voorbeelden van jargon die minder opvallen. Een verwijzing naar de eerste- of tweede lijn bijvoorbeeld. Gesneden koek voor de medisch professional, maar een vreemd concept voor iemand die nog nooit met de gezondheidszorg in aanraking is geweest.

Hetzelfde geldt voor woorden als ‘anamnese’, ‘deficiëntie’ of ‘klinische behandeling’. Zorg dat je deze termen vermijdt of uitlegt. Dat je voor een klinische behandeling wordt opgenomen, is niet voor iedereen vanzelfsprekend. Terwijl kamerjas en slippers toch onmisbaar zijn voor een overnachting in het ziekenhuis!

Pakkende artikelen in de zorgsector tip 2: Schrijf actief

Medisch professionals gebruiken nogal eens passieve zinnen. Vaak vol moeilijke woorden en lastige zinsconstructies. Dat zal wel komen door de opleiding. Het leest in ieder geval niet prettig. Al helemaal niet voor de patiënt. Probeer daarom zoveel mogelijk actief te schrijven.

Neem bijvoorbeeld de volgende zin:

Wanneer de patiënt is aangekomen zal het onderzoek, uitgevoerd door de behandelend specialist, in gang worden gezet.

Deze zin bevat een tangconstructie, is passief en bevat onnodig moeilijke woorden. Wat dacht je van dit alternatief?

De specialist start het onderzoek wanneer de patiënt aankomt.

De zin bevat dezelfde informatie, maar leest een stuk fijner. Grote kans dat de patiënt hiermee beter weet waar die aan toe is.

Pakkende artikelen in de zorgsector tip 3: gebruik quotes

Toen ik voor het eerst quotes wilde gebruiken, stuitte ik op wat weerstand. Liever verwees de medisch specialist naar hoofdstuk 18, paragraaf 5.3 van een medisch standaardwerk. De gemiddelde lezer zegt dat natuurlijk niets. Voor hen is de specialist immers dé specialist. Anders dan tegenover hun collega’s, hoeven ze dat niet te bewijzen met medische verwijzingen.

Door quotes in je artikelen te gebruiken, geef je saaie medische teksten wat creativiteit mee. Het is ook persoonlijker. Bijna alsof de specialist het zelf aan je uitlegt. Vergelijk onderstaande stukjes tekst bijvoorbeeld eens met elkaar.

 

Zonder quote:

Bij ons ziekenhuis vinden we het erg belangrijk om onze patiënten zoveel mogelijk op hun gemak te stellen. Het behandelend team houdt daar rekening mee. Op de behandelkamer speelt zachte muziek. Deze biedt de nodige afleiding tijdens de behandeling. Daarnaast legt de zorgprofessional precies uit wat deze gaat doen. Geeft u zelf aan hoeveel informatie u van ons wilt ontvangen. Zo passen wij de hoeveelheid informatie die wij verschaffen aan uw voorkeuren aan. Met de juiste verdoving zetten wij ons in voor een vlotte en pijnloze ingreep.

En nu met quote:

“We vinden het erg belangrijk om onze patiënten zoveel mogelijk op hun gemak te stellen. Het hele team houdt daar rekening mee”, verzekert de specialist. “Op de behandelkamer speelt zachte muziek voor de nodige afleiding. Daarnaast leggen we precies uit wat we doen. Of juist niet, als de patiënt dat prettiger vindt. Met een goede verdoving, zorgen we voor een vlotte en pijnloze ingreep.”

 

Zoals je ziet, kun je met een quote veel creatiever schrijven. Het is persoonlijker en minder stijf. Bovendien valt de tekst wat korter uit. Dat komt vooral doordat je minder hoeft te omschrijven. En korter is bijna altijd beter!

Beter schrijven

Met deze drie tips ben je al een eind op weg om betere medische artikelen te schrijven. Zo bereik je een grotere doelgroep en weet je lezers te enthousiasmeren. Bovendien bespaart je baas zo een grote hoeveelheid rode inkt en ben jij verzekerd van een volgende opdracht. Wil je het schrijven van artikelen toch liever uitbesteden? Dan kun je natuurlijk contact opnemen! Ik sta altijd open voor interessante nieuwe opdrachten. Eerst meer lezen over zorgcommunicatie? Bekijk dan deze pagina voor meer informatie.