Starten met zakelijk bloggen: 5 goede redenen

 
 

Bloggen! Het is niet meer weg te denken van het huidige internet. Na lang tegensputteren, moet zelfs ik eraan geloven. Geen persoonlijk blog, maar eentje met een zakelijke insteek. Zakelijk bloggen is namelijk essentieel voor elk bedrijf. Dat heeft vooral te maken met kennis delen en gevonden worden op het internet. In dit blog heb ik de vijf belangrijkste redenen voor je op een rijtje gezet.

zakelijk bloggenZakelijk bloggen reden 1: meer websitebezoekers

Websitebezoekers komen niet zomaar aanwaaien. Al zouden we dat nog zo graag willen! Hoe komen ze dan wel op je site? Veelal via zoekmachines zoals Google of Bing. Want uiteindelijk zijn we op internet allemaal op zoek naar informatie. Steeds vaker is die informatie te vinden in (zakelijke) blogs. Bevat jouw blog de informatie die iemand zoekt, dan is de kans groot dat ze je vinden. Bovendien laat je door regelmatig blogs te plaatsen zien dat je website actief is. Een goede reden voor zoekmachines om jouw site wat hoger in de ranglijst te zetten. Klik. Weer een bezoeker erbij!

Zakelijk bloggen reden 2: Versterk je ‘social media presence’

Sociale media worden een steeds belangrijkere marketingtool. Bijna iedereen heeft tegenwoordig een Facebook, Twitter of LinkedIn account. Daarom kun je er een enorm publiek mee bereiken én activeren. Zijn je berichten interessant of leuk genoeg, dan gaan mensen ze ook nog delen. Zo kan jouw bericht op honderden of zelfs duizenden tijdlijnen komen te staan.

Natuurlijk wil je geen tijdlijnvervuiler worden. Daarom is het belangrijk alleen relevante updates te plaatsen, die mensen ook echt willen lezen. Laat je kanarie die het Wilhelmus kan fluiten dus achterwege. Een blog kan daarom de ideale aanleiding zijn voor een interessant Facebookbericht. De kans is groot dat jouw trouwe Facebook publiek gretig doorklikt naar je blog.

Zakelijk bloggen reden 3: Toon je expertise

Natuurlijk ben je goed in wat je doet. Maar dat moet je ook laten zien. Anders weet niemand dat! In marketing jargon noemen we dat ook wel ‘Personal Branding’. Het promoten van je eigen merk om een positief beeld op te bouwen. Je website is hier een belangrijk onderdeel van. Maar wanneer die er eenmaal verzorgd uitziet, met goede teksten, heb je geen zin om iedere keer dingen aan te passen.

Een blog biedt dan uitkomst. Het is gemakkelijk in te bouwen in je website en zonder gedoe te updaten. Vooral wanneer je WordPress gebruikt, wat ooit is begonnen om blogs te maken. Blogs zijn daarom een gemakkelijker manier om recente ontwikkelingen en belangrijke inzichten te delen. Bovendien bouw je door consequent te bloggen geleidelijk een uitgebreid kennisarchief op. Bezoekers zien dat je al langer bezig bent met kennis delen. Dan heb je ongetwijfeld verstand van zaken!

Zakelijk bloggen reden 4: contact met je doelgroep

Hoe meer mensen je blogs lezen, hoe meer inzicht je krijgt in je doelgroep. Wie lezen je blogs? Hoe lang blijven ze op je pagina? En hoe hebben ze je pagina gevonden? Allemaal nuttige informatie die je kan toepassen in je online marketing strategie.

Door je blogs te delen op sociale media, krijg je de kans ook écht in contact te komen met je publiek. Reageren is laagdrempelig en met name op LinkedIn kan een goed artikel een vruchtbare discussie uitlokken. Die dialoog met je lezers is van onschatbare waarde. Niet alleen om te weten te komen wat zij vinden, maar ook om jezelf te laten zien.

Zakelijk bloggen reden 5: Werk aan jezelf

Zo komen we bij reden nummer vijf. Stiekem misschien wel de belangrijkste. Bloggen dwingt je namelijk om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen in je vakgebied. Aan het schrijven van een blog gaat de nodige research vooraf. Zo moet je informatie opzoeken, interpreteren en verwerken. Je vormt je eigen gedachten en past de kennis toe die je door jaren ervaring hebt opgedaan. Het schrijven van blogs kun je daarom bijna zien als een vorm van bijscholing. Iets waar jij zelf én je klanten van profiteren.

Dan komt het moment om alle informatie op een rijtje te zetten en op te schrijven. Voor velen het moeilijkste moment. Want naast kennis, vergt dit ook de nodige schrijfvaardigheid. Zelfs de grootste autoriteit op zijn of haar vakgebied kan het moeilijk vinden om een pakkende tekst te schrijven. Bloggen uitbesteden is dan ook niets om je voor te schamen. Het doet niets af aan je eigen kennis of kunde. Jij bent immers degene die de schrijver informeert.

Starten met zakelijk bloggen

Ook starten met bloggen? Ga er gewoon eens lekker voor zitten. Misschien vind je het leuk en komt er een prachtig blog uitrollen. Lukt het niet? Neem eens contact op. Ik help je graag met bloggen en de rest van je content marketing strategie.